TESTOVÁNÍ V KONTAKTNÍM CENTRU
Při práci s rodiči - uživateli návykových látek dochází někdy k tomu, že se pracovníci KC rozhodnou či přislíbí testování svých klientů na přítomnost drog, a to často ve spojení a ve spolupráci s OSPOD či jinými orgány pečujícími o ochranu dítěte rodičů-uživatelů.
Na základě zkušeností doporučujeme zamyslet se nad následujícími otázkami:
- Pokud v KC testuji, kdo je mým primárním klientem - dítě, klient-rodič, OSPOD...?
- Jak dál nakládám s výsledkem testování?
- Jak moc je to v našem přístupu odlišné od testování na hepatitidy aj.?
- Jsou si všichni zúčastnění plně vědomi faktu, že jde o testy pouze orientační, kde může dojít k falešným a zkresleným výsledkům?
- Komu adresuji zprávu o výsledcích testování (klientovi nebo další osobě)?
- Pokud další osobě či instituci, má tato naše zpráva veškeré náležitosti o poskytování informací z dokumentace další straně?
- Jsme si plně vědomi našich kompetencí, povinností, práv a mlčenlivosti?
- Pracujeme s důsledky výsledků testování?
- Je tato naše aktivita v souladu s naší dosavadní koncepcí a principy práce v nízkoprahové službě?
- Kdo nese (má nést) náklady na testování?
- Je testování součástí naší komplexní práce s klientem?
- Jsme si plně vědomi všech úskalí testování na drogy a je to tématem našich porad a supervizí?
- A řada dalších...